Stilgehouden.nl

COVID-19 zorgde ervoor dat de levensverwachting in de VS met 1,5 jaar daalde

Bron

De levensverwachting in de Verenigde Staten is vorig jaar het sterkst gedaald in meer dan zeven decennia, toen Covid-19 honderdduizenden Amerikanen deed overlijden.

De onevenredige tol van de pandemie op gekleurde gemeenschappen vergroot ook de bestaande kloof in de levensverwachting tussen blanke en zwarte Amerikanen, volgens schattingen die zijn vrijgegeven door de Centers for Disease Control and Prevention.

De telling vertegenwoordigt een buitengewoon grimmige weergave van een aanhoudende catastrofe. Het eerste jaar van de pandemie was een grotere klap voor de Amerikaanse levensverwachting dan enig jaar van de oorlog in Vietnam, de aids-crisis of de 'deaths of wanhoop' die halverwege de jaren 2010 de levensverwachting deden dalen.
[time-brightcove not-tgx=”true”]

"Het is onthutsend en deprimerend", zegt Noreen Goldman, hoogleraar demografie en public affairs aan de Princeton University. "De VS loopt achter op vrijwel alle hoge-inkomenslanden in levensverwachting, en loopt nu nog verder achter."

Het tempo van Covid-19-sterfgevallen daalde sterk naarmate de vaccinaties zich in de eerste helft van 2021 verspreidden. Maar het is onduidelijk hoe lang het zal duren voordat de levensverwachting zich herstelt. De VS hebben sinds het begin van de pandemie in totaal 609.000 Covid-sterfgevallen geregistreerd. Meer dan 43% vond plaats in 2021, met nog bijna de helft van het jaar te gaan.

Het eerste jaar van de pandemie verminderde de levensverwachting van Amerikanen bij de geboorte met 1,5 jaar tot 77,3 jaar. Dat deed de winst van het land sinds 2003 teniet. Het was de grootste jaarlijkse daling sinds 1943, midden in de Tweede Wereldoorlog. Goldman zei dat het de op één na grootste daling was sinds de grieppandemie van 1918, die naar schatting wereldwijd zo'n 50 miljoen mensen heeft gedood.

De pandemische achteruitgang van 2020 heeft de afstand tussen de VS en andere rijke democratieën zoals Frankrijk, Israël, Zuid-Korea en het VK vergroot, volgens onderzoek dat onlangs is gepubliceerd in het BMJ-tijdschrift.

"Dit is geen daling die plaatsvond in andere landen met een hoog inkomen, dus ging er iets vreselijk mis in de VS, waar het aantal Amerikanen dat stierf veel groter was dan nodig was", zegt Steven Woolf, emeritus directeur van de Verenigde Staten. Center on Society and Health aan de Virginia Commonwealth University en een van de auteurs van de BMJ-studie.

Levensverwachting is een statistische constructie die de sterftecijfers op een bepaalde plaats en tijd weergeeft. Het CDC-rapport beschrijft de levensverwachting bij de geboorte als het "gemiddelde aantal jaren dat een groep baby's zou leven als ze gedurende hun hele leven de leeftijdsspecifieke sterftecijfers zouden ervaren die gedurende een bepaalde periode heersen." Het is niet bedoeld om de werkelijke levensduur te voorspellen die mensen die in die periode zijn geboren, zullen ervaren. Het is eerder een manier om sterftecijfers te vergelijken tussen regio's en jaren.

Covid was verantwoordelijk voor driekwart van de daling in 2020. Onopzettelijke verwondingen, een categorie die een recordaantal dodelijke overdosis drugs voor 2020 omvat, sleepten ook de maatregel naar beneden, net als moorden, diabetes en leverziekte. De daling zou sterker zijn geweest als deze niet was gecompenseerd door minder sterfgevallen als gevolg van andere factoren, waaronder kanker, chronische aandoeningen van de lagere luchtwegen, hartaandoeningen en zelfmoord.

Alle demografische groepen zagen in 2020 een daling van de levensverwachting. Maar de dalingen waren niet gelijkmatig verdeeld. Mannen verloren meer terrein dan vrouwen. Latijns-Amerikaanse Amerikanen, die een langere levensverwachting hebben dan blanke of zwarte Amerikanen, boekten de grootste verliezen tijdens Covid, waarbij de levensverwachting met drie volledige jaren daalde, het dubbele van het percentage van het land als geheel.

Zwarte Amerikanen registreerden eveneens een verlies aan levensverwachting van 2,9 jaar. Die daling vergrootte de kloof tussen zwarte en blanke mensen in de VS, een ongelijkheid in levensverwachting die sinds de jaren negentig kleiner was geworden. De levensverwachting van blanke Amerikanen is in 2020 met 1,2 jaar gedaald.

"Er is geen biologische reden voor mensen met een bepaalde huidskleur om aan een hoger virus te overlijden," zei Woolf, erop wijzend dat de ongelijksoortige impact structurele ongelijkheden weerspiegelt.

Een scheve vertegenwoordiging in eerstelijnsfuncties zoals detailhandel, vleesverwerking, transport en gezondheidszorg, gecombineerd met hogere percentages chronische aandoeningen, zorgen ervoor dat mensen van kleur zowel een verhoogd risico lopen op blootstelling aan Covid als een verhoogd risico om eraan te overlijden, zei Goldman.

Ongelijke toegang tot gezondheidszorg, taalbarrières en overvolle of meerdere generaties huisvesting droegen ook bij aan de onevenredige tol van het virus op de Spaanse en zwarte bevolking, zei ze.

De schattingen die zijn gepubliceerd door het National Center for Health Statistics van de CDC, weerspiegelen de overlijdensaktegegevens die zijn gerapporteerd door staten en steden. Het rapport bevatte geen gegevens over populaties van Aziatische Amerikanen, Amerikaanse Indianen, Alaskan Natives, Native Hawaiianen en andere Pacific Islanders.

Hoe alarmerend de daling van de levensverwachting met een jaar in 2020 ook is, Woolf zei dat er meer aandacht zou moeten zijn voor de decennialange kloof in de levensverwachting die meer Amerikaanse levens heeft verkort dan Covid.

In de 20e eeuw nam de levensverwachting over het algemeen toe in rijke landen, omdat wetenschap en sanitaire voorzieningen hielpen bij het overwinnen van infectieziekten. In de VS kwamen in de jaren negentig verontrustende signalen dat het land de winst van andere landen op het gebied van de maatregel niet bijhield. Deze divergentie werd bekend als het gezondheidsnadeel van de VS.

"Het belangrijker probleem dan de acute gebeurtenis die we nu zien in de levensverwachting, is de langetermijntrend," zei Woolf. "Dat is eigenlijk veel enger voor de VS dan wat we voor 2020 rapporteren, hoe vreemd dat ook mag klinken."

Jeroen Bouwer

Deze 3 zomerrecepten profiteren van de beste smaken van het seizoen Hoewel de zomer bekend staat om alle activiteiten die het met zich meebrengt – aan het strand hangen, chillen bij het zwembad, lange wandelingen in de buitenlucht – mogen de voedselmogelijkheden niet over het hoofd worden gezien (oké, ze mogen in geen enkel seizoen over het hoofd worden gezien – ik wilde er zeker van zijn dat je waren aan het opletten). Terwijl de gebruikelijke verdachten zoals maïskolven, kersen en alle tomaat en burrata zeker niet voor niets voedzame go-to's zijn, als je hoopt een paar recepten toe te voegen aan je warm-weer-spreads, ben je in de juiste plaats. We werkten samen met ADM om vijf frisse zomersmaken in de schijnwerpers te zetten die, als ze nog niet al een hoofdbestanddeel van je zijn, een grote aantrekkingskracht op je seizoensgebonden gerechten toevoegen – en gingen nog een stap verder door drie heerlijke recepten te maken om te proberen. Overheerlijke reactie gegarandeerd. Blijf scrollen voor drie seizoensrecepten met vijf heerlijke zomerse smaken. Dit is het moment om creatief aan de slag te gaan met je gebruikelijke salsarecept. Kaapse kruisbessen (een Zuid-Amerikaanse nachtschade waarvan wordt gezegd dat ze smaken als een cherrytomaat met een vleugje ananas of mango) voegen een welkom beetje zoetheid en scherpte toe, terwijl serranopepers (de pittige favoriet die oorspronkelijk uit Mexico komt) zorgen voor een goudlokje-niveau van warmte . Het resultaat is een chipdip die super complex smaakt, maar super makkelijk te maken is. Heb je Kaapse kruisbessen over? Ze vormen een geweldige zoetzure saus voor desserts, terwijl serranopepers zomerse margarita's een mooie kick geven. Ingrediënten 6 ons Kaapse kruisbessen, in tweeën gesneden 1 pint cherrytomaatjes, schillen en steeltjes verwijderd, gehalveerd ¼ kopje gehakte koriander, stengels en bladeren 1 teen knoflook, fijngesneden 1–2 tl serrano chili pepers, fijn gesneden 2 el olijfolie 1 el limoensap, vers ¼ tl zeezout 3-5 krukken versgemalen peper Voeg alle ingrediënten toe aan een middelgrote kom, meng en laat minstens een uur voor het serveren in de koelkast staan. Maximaal drie dagen in de koelkast bewaren. Opmerkingen: Als je een zachtere salsa wilt, pulseer je de ingrediënten in een keukenmachine. Voordat je ogen groter worden bij de vele stappen in dit recept, weet je dit: het schijnbaar gecompliceerde gerecht bestaat eigenlijk uit drie eenvoudige gerechten gecombineerd tot een zomerse showstopper. Zelfgemaakte gefermenteerde knoflook en honing is een heerlijke aanvulling op zoveel voedsel (avo' toast, vis…), en labneh is een Midden-Oosterse saus die eigenlijk een kruising is tussen yoghurt en roomkaas. Beide serveren met geroosterde bieten resulteert in een echt rijke, indrukwekkende hoofdgerecht. Ingrediënten Voor de gefermenteerde knoflook en honing: 2 koppen biologische knoflook, ongeveer 1 kop 1 kop rauwe honing, plus meer om de knoflookteentjes te bedekken Een paar dagen voordat je van het gerecht wilt genieten, maak je de gefermenteerde knoflook en honing. Pel de knoflook en snij de wortel eraf (dat is het kleine ruwe plekje aan de basis). Voeg de kruidnagels toe aan een pot, voeg de honing** toe om het af te dekken en plaats een deksel erop. Controleer en open het deksel elke dag om de gassen eruit te laten en om het ondersteboven te schudden en de knoflook te bedekken. Je kunt dit op elk moment in het fermentatieproces eten.*** Bewaar tot een jaar op een koele, donkere plaats (onder 90 ° F en niet in de koelkast). De beste plaats is een kast die u regelmatig controleert. Voor de labneh: 2 kopjes dikke gespannen yoghurt, zoals Grieks Maak ook een dag of twee van tevoren de labneh. Doe de yoghurt in kaasdoek, doe in een zeef en voeg indien mogelijk een klein schoteltje toe om de yoghurt naar beneden te drukken. Laat het 24 tot 48 uur boven een kom of bak staan, afhankelijk van de textuur die je wilt bereiken. Bewaar de labneh in de koelkast en gebruik hem binnen drie dagen. Voor de geroosterde bietjes: 8 kleine tot middelgrote bieten, elke kleur werkt 1 tl zeezout 2 eetlepels olijfolie, verdeeld ¼ theelepel za'atar ¼ kopje labneh 1 el gefermenteerde knoflookhoning ⅛ tl schilfers zeezout 2-3 krukken versgemalen peper Salade of pitabroodje om erbij te serveren Maak tot slot de geroosterde bietjes. Verwarm de oven voor op 400 ° F en snijd de boven- en onderkant van de bieten. Leg de bieten in een braadpan bekleed met bakpapier en vul de pan met voldoende water om de bodem van de bieten te bedekken. Besprenkel met olijfolie en bestrooi met zout. Bak ongeveer een uur tot de bieten zacht zijn en je er gemakkelijk met een mes in kunt prikken. Laat de bieten afkoelen, schil ze en snijd ze in vieren. Serveer met een klodder labneh, een scheutje gefermenteerde knoflookhoning, za'atar, zeezout, peper en de garnituren naar keuze. Opmerkingen: *Door knoflookteentjes 30 minuten tot een uur in een kom met warm water te weken, zijn ze gemakkelijker te pellen. **Als de honing is uitgekristalliseerd, plaatst u de honingcontainer in warm water totdat deze weer vloeibaar is. ***De pH moet lager zijn dan 4,6 – u kunt pH-teststrips kopen – als deze hoger wordt, voeg dan een scheutje appelciderazijn toe. Als je nog nooit je eigen chocoladepudding hebt gemaakt, is dit het moment om het te proberen met deze smaakvolle, maar toch gemakkelijk te maken versie. De pudding doordrenken met zoete en aardse mastiha – een boomhars uit Chios, Griekenland die uithardt tot korrels in de vorm van "tranen" – voegt iets speciaals toe aan het chocoladedessert. Als je extra mastiha overhoudt, is het ook een geweldige rub om te grillen! Ingrediënten ½ kopje volle kokosmelk 1 tl vanille-extract 2 tl mastiha tranen ½ kopje water ¼ kopje gezette koffie 2 eieren 10 oz. donkere chocoladeschilfers ⅛ tl zeezout, verdeeld Mix de kokosmelk, vanille en de helft van het zeezout 30 seconden op laag. Plaats in een middelgrote metalen of keramische kom met de tranen.* Laat dit 60 minuten of een nacht opzij staan. Doe de eieren, chocolade en het resterende zeezout in de blender. Voeg in een pan op middelhoog vuur het water en de koffie toe. Laat drie tot vijf minuten sudderen tot het kookt en giet langzaam over de chocolade en eieren in de blender op laag. Wees voorzichtig – dit is heet! Mix ongeveer een minuut op laag en verhoog dan langzaam gedurende een minuut naar hoge snelheid. Het moet goed gemengd zijn. Zeef het mengsel van kokosmelk en mastiha door een fijne zeef en gooi de mastiha weg. Voeg de kokosmelk langzaam toe aan de blender op laag. Mix ongeveer 30 seconden op laag en verhoog dan langzaam naar hoge snelheid gedurende nog eens 30 seconden. Giet in kleine glazen of kommen en laat minstens twee uur in de koelkast opstijven of giet in ijslollyvormen en laat vier uur of een nacht staan. Genieten van! Opmerkingen: * Mastiha-tranen zijn erg plakkerig. Verwarm ze niet en plaats ze niet in de blender of keukenmachine, dit zal de machine breken. Recepten: Carla Contreras Bovenste foto: Getty Images/Solskin; Grafisch: Goed + Goed Creatief

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: