Stilgehouden.nl

Je 'schuldige' genoegens zijn niet schuldig – hier is hoe ze je geestelijke gezondheid beïnvloeden

Bron

Als je van binge-watching Married at First Sight houdt, een dystopische tienertrilogie leest of een beetje wijn drinkt aan het einde van je werkdag, vraag je je misschien af of je heerlijke schuldige genoegens wel of niet goed voor je zijn. Het is begrijpelijk. Ook al voelen deze activiteiten geweldig aan, we zijn vaak terughoudend om toe te geven dat we het weekend hebben besteed aan het binen van Netflix, of een andere overwegend onschuldige gewoonte, zoals eindeloos bladeren door de verkoop van schoonheidsproducten of uren verspillen op Pinterest. Nou, je zult waarschijnlijk blij zijn te weten dat je de schaamte en schaamte kunt laten vallen en je kunt overgeven voor het welzijn van je welzijn.

"Het is waar, we zijn een beetje meer verbonden met ons innerlijke kind wanneer we schuldige genoegens doen, kattenkwaad uithalen of de regels overtreden", zegt Deborah J. Cohan, PhD , hoogleraar sociologie aan de University of South Carolina Beaufort. “Het is een beetje testen met hoeveel we weg kunnen komen. En het geeft vaak een gevoel van voldoening als we onszelf eindelijk toestemming geven om iets te doen dat buiten de norm valt.”

Je brein en "schuldige" genoegens

Ten eerste bestaat er niet zoiets als een objectief 'schuldig' genoegen. De term is een maatschappelijke constructie om ons het gevoel te geven dat onze bezigheden niet zo meeslepend, verhelderend of leerzaam zijn als ze zouden kunnen zijn. Dit hangt samen met subjectieve culturele en gendernormen. (De meeste mensen beschrijven het knallen van klassieke muziek of urenlang voetbal kijken niet als 'guilty pleasures'.)

"Hoewel we allemaal geloven dat we onze vrije tijd moeten besteden aan dingen die onze geest verbeteren en onze kennis vergroten, hebben je hersenen eigenlijk, net als alle andere organen, rust nodig", zegt Aniko Dunn, Psy.D, een psycholoog bij EZCare Clinic in San Francisco, eraan toevoegend dat mensen " positieve emoties hebben verhoogd en negatieve hebben verminderd nadat ze zich hadden overgegeven aan de geneugten van schuldgevoelens".

Neurowetenschap ondersteunt de hypothese dat toegeven aan onschadelijke, plezierige gewoonten gezond kan zijn. Het gebied van de hersenen dat de beloningsroute wordt genoemd, geeft dopamine af, de chemische stof die ons goed voelt en verantwoordelijk is voor ons goede humeur en gevoelens van gezondheid en welzijn. Dr. Cohan zegt dat neurale paden in de hersenen oplichten wanneer we onszelf blootstellen aan dingen die we leuk vinden. "Dit is de reden waarom zovelen van ons zich geïnspireerd voelen door reizen of het zien van muzikanten en dansers die live optreden of wanneer we naar de top van een hoog gebouw gaan en een panoramisch uitzicht over een hele stad zien", zegt ze.

Maar we krijgen ook soortgelijke gevoelens door ons bezig te houden met kleinere bezigheden en genoegens die we ook de moeite waard vinden. Vreemd genoeg heeft het elke week een half uur spelen van Two Dots tijdens de lunch of het vangen van de Real Housewives of Anywhere een soortgelijk effect. Een literatuuroverzicht gepubliceerd in Frontiers in Psychology vond enig bewijs dat een beetje hersenloos videogamen het welzijn kan verbeteren, een gevoel van voldoening kan vergroten en stress kan verminderen. En, volgens een studie gepubliceerd in PLoS One , kan het je helpen om te gaan met gevoelens als angst en depressie als je jezelf toestaat te genieten van wat je doet (bijv. toegang krijgen tot zelfcompassie).

Kunnen je genoegens verplichtingen worden?

Kan te veel van een schuldige goede zaak averechts werken? Het korte antwoord is ja. “Te veel van wat dan ook is nooit goed, en dat geldt hier ook. Als we de hele nacht opblijven… terwijl we naar shows kijken, is er misschien meer aan de hand onder de oppervlakte, en wat lijkt op plezier kan pijn, angst of vermijding maskeren,' zegt Dr. Cohan.

Check dus zowel tijdens als na je guilty pleasure party bij jezelf in: voel je je verfrist en voldaan? Voel je je leeggezogen? Energiek? Heeft het een paar uur uitstellen van je to-do-lijst je echt geholpen om je er later wat meer klaar voor te voelen om het later aan te pakken? Het belangrijkste om te onthouden is dat er niets mis is met een zelfzorgpraktijk waarbij je je een weg baant door The Bachelorette – zolang het maar daadwerkelijk bijdraagt aan je algehele ontspanning en welzijn.

Als je merkt dat je je geweldig voelt, maar vastloopt in ideeën over wat je 'zou' moeten doen, probeer dan een aantal van die gedachten te herformuleren, zodat je zonder schuldgevoel van je vrije tijd kunt genieten. “Voor degenen onder ons die bijna altijd verantwoordelijk zijn voor ons leven, voegen deze momenten van regelovertreding, kattenkwaad en schuldige genoegens smaak en kleur, levendigheid en rijkdom toe aan ons leven en herinneren ons vaak aan de mensen die we ooit waren of wilden zijn”, zegt Dr. Cohan. Dit is vooral belangrijk in de afgelopen anderhalf jaar, nu zo velen van ons enorme uitdagingen hebben moeten doorstaan. Als een goede roman helpt om het leven op dit moment een beetje gemakkelijker te maken, geniet er dan van (zonder schuldgevoel)!

Oh Hallo! Je ziet eruit als iemand die houdt van gratis workouts, kortingen voor de allernieuwste wellnessmerken en exclusieve Well+Good-content. Meld u aan voor Well+ , onze online community van wellness-insiders, en ontgrendel uw beloningen direct.

Vul email adres in

Jeroen Bouwer

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: