Stilgehouden.nl

Hoe weet u of uw zelfzorgpraktijk echt een pseudo-regulator is

Bron

Zelfzorg ziet er voor verschillende mensen anders uit. “Voor de een kan het nemen van een bad hen de gelegenheid geven aanwezig te zijn en zorg voor hun lichaam te tonen, en voor de ander kan het kijken naar hun lichaam in het bad zelfkritiek oproepen, of ze kunnen stress hebben over alle dingen die ze doen. in plaats daarvan zou kunnen doen”, zegt een erkende huwelijks- en gezinstherapeut, Saba Harouni Lurie, LMFT . Evenzo kan het zien van vrienden en familie voor sommigen vreugde brengen, terwijl het voor anderen pijnlijk kan zijn. Het komt er allemaal op aan of de betreffende activiteiten functioneren als zelfzorg of pseudo-regulatoren.

Hoor je voor het eerst de term pseudo-regulator? "[Het zijn] gewoonten die we ontwikkelen om ons te helpen omgaan met de stressoren in ons leven", legde psycholoog Cicely Horsham-Brathwaite, PhD, onlangs uit in een Instagram-bericht . “Ze zijn ook bedoeld om ons te helpen omgaan met emoties en behoeften die onvervuld zijn gebleven. Het ding met pseudo-regulatoren is dat ze ons zelden helpen ons beter te voelen. Wat ze vaak doen, is het probleem verergeren omdat de behoefte die we hebben niet echt wordt vervuld. Die behoefte kan een verlangen zijn om gekoesterd te worden, een verlangen om te rusten, een verlangen om onszelf te voeden op een manier die goed voelt voor ons lichaam.”

Het verwarren van pseudo-regulatoren voor zelfzorgpraktijken komt vaker voor dan je misschien denkt. "Vaak vervallen we in gewoonten die op het moment misschien goed voelen, maar uiteindelijk zelfssaboterend gedrag zijn dat op de lange termijn van invloed is op je fysieke, mentale en emotionele gezondheid", zegt Kruti Quazi, LPC, gediplomeerd therapeut en klinisch directeur van Ses . Voorbeelden hiervan zijn retailtherapie die niet goed is gegaan, gewoonlijk decomprimeren met een paar glaasjes wijn aan het eind van de dag, overmatig sporten of tot het uiterste gaan, in beide richtingen, met uw dieet en voeding. Het is gewoon een kwestie van weten welke activiteiten pseudo-regulatoren zijn.

Als je je eenmaal bewust bent, is de volgende stap om ze te vervangen door een gezonder zelfzorggedrag dat de onderliggende wens kan aanpakken waaraan niet wordt voldaan, volgens Dr. Horsham-Brathwaite. Ze merkt ook op dat iedereen – of in ieder geval velen van ons – pseudo-regulatoren heeft, dus je bent zeker niet de enige als dit je aanspreekt.

"Veel van de dingen die ik op het gebied van zelfzorg voorstel, lijken zo eenvoudig", zegt ze. "Ik wil je echter verzekeren dat ze gebaseerd zijn op onderzoek naar wat mensen helpt om gezond te zijn, wat mensen helpt om voor zichzelf te zorgen, om hun lichaam en geest te voeden – en om hun emoties te ondersteunen."

Je gevoelens vastleggen, mediteren, ademwerk oefenen , tijd doorbrengen met mensen met wie je geniet en je verbonden voelen, vrijwilligerswerk doen en je lichaam bewegen op manieren die goed voor je zijn, zijn de zelfzorgpraktijken die Dr. Horsham-Brathwaite voorstelt om in te ruilen voor je pseudo -regulatoren.

Als je niet zeker weet of een van je huidige zelfzorgpraktijken pseudo-regulatoren in vermomming zijn, probeer dan eens een logboek bij te houden voor een paar dagen of weken. Schrijf op wat je doet voor zelfzorg en hoe je je daarna voelde. Als het uiteindelijk niet helpt om je welzijn te ondersteunen, is het misschien tijd om het in te ruilen voor een nieuwe praktijk. Het is ook een goed idee om regelmatig uw zelfzorggewoonten te evalueren, omdat sommige activiteiten op sommige momenten in uw leven nuttig kunnen zijn, maar niet voor altijd.

“Wat op de ene dag of op het ene moment een nuttige zelfzorgactiviteit kan zijn, werkt de volgende dag misschien niet – we kunnen op verschillende momenten in ons leven verschillende soorten zorg nodig hebben, en het is nuttig om na te denken over het doel van onze zelfzorg. zorgactiviteiten en hoe ze ons daarna laten voelen”, zegt Harouni Lurie.

Oh Hallo! Je ziet eruit als iemand die dol is op gratis workouts, kortingen voor cult-favoriete wellnessmerken en exclusieve Well+Good-content. Meld u aan voor Well+ , onze online community van wellness-insiders, en ontgrendel uw beloningen direct.

Vul email adres in

Jeroen Bouwer

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: