Stilgehouden.nl

Dit is wat de langstlevende mensen ter wereld altijd eten (en drinken) voordat ze naar bed gaan voor een goede nachtrust

Bron

Kijk, ik begrijp volledig waarom deze 107-jarige vrouw haar lange, gezonde leven toeschreef aan haar single zijn, evenals de grondgedachte van deze 102-jarige vrouw die zegt dat ze zo lang bloeide omdat ze zich met haar eigen zaken bemoeide. Maar velen van ons kunnen niet al onze eieren in één bepaalde levensduurmand stoppen – daarom heb ik me tot de manieren van de Blue Zones gewend om me te helpen een langer, gelukkiger en gezonder leven te leiden.

Wat zijn de blauwe zones , vraag je? Deze term verwijst naar de vijf regio's in de wereld: Okinawa, Japan; Sardinië, Italië; Nicoya, Costa Rica; Ikaria, Griekenland; en Loma Linda, Californië – waar mensen niet alleen regelmatig in de drievoudige cijfers leven, maar hun geest en lichaam werken allebei nog steeds goed. National Geographic-journalist Dan Buettner doet al jaren uitgebreid verslag van deze regio's en noemde ze Blue Zones. Elke regio heeft (natuurlijk) zijn eigen specifieke gewoonten, keuken en cultuur, maar alle vijf de plaatsen delen een paar waarden: een sterk gevoel van doelgerichtheid behouden, voornamelijk plantaardig eten en elke dag bewegen zijn drie van dergelijke voorbeelden. Een andere is het waarderen van lage niveaus van stress, wat natuurlijk betekent dat een goede nachtrust een topprioriteit is.

De meesten van ons hebben waarschijnlijk moeite om één persoon te identificeren die zou reageren in de trant van "Ik krijg gewoon ZO veel hoogwaardige rust, word nooit midden in de nacht wakker en voel me NOOIT slaperig als het alarm afgaat" wanneer daarom wordt gevraagd hoe ze op een consistente basis slapen. Daarom durf ik te wedden dat velen baat kunnen hebben bij enkele slaaptips van Blue Zones. Kijk, het is normaal dat mensen in deze delen van de wereld een stevige, rustgevende acht uur slaap per nacht krijgen. Zeg whaaaaat?

Dus, hoe doen ze het? Geloof het of niet, wat ze eten en drinken voor het slapengaan speelt een grote rol. Hier, vijf Blue Zones-slaaptips met voedselthema voor een betere rust en een langer leven.

Wat de langstlevende mensen ter wereld eten, drinken en doen voordat ze naar bed gaan voor een goede nachtrust 1. De mensen in de blauwe zones vermijden doorgaans voedsel met toegevoegde suikers – voor het slapengaan en altijd.

Het is te simplistisch om te zeggen suiker = slecht, want er zijn veel verschillende soorten suiker (17, om precies te zijn) . Maar degene die problematisch is voor je gezondheid is toegevoegde suiker . Het voedsel dat mensen in de Blue Zones eten, bevat over het algemeen geen toegevoegde suikers, tenzij het voor een feest is. In deze regio's is het eten van suiker geen gewoonte, en de mensen die er wonen, hebben de neiging om het opzettelijk te consumeren.

Als het om slapen gaat, hebben onderzoeken aangetoond dat het consumeren van toegevoegde suikers voor het slapengaan bijdraagt aan een meer rusteloze, verstoorde slaap en ook dat het langer duurt voordat je in slaap valt. Dit is grotendeels te wijten aan de piek en daling van de bloedsuikerspiegel die meestal optreedt na het nuttigen van toegevoegde suiker.

2. Ze drinken groene thee (heel veel) in de Blue Zones.

Thee is een van de weinige dranken die mensen in Blue Zones drinken (de andere zijn water, koffie en rode wijn). "Okinawans drinken de hele dag groene thee – en het is aangetoond dat groene thee het risico op hartaandoeningen en verschillende vormen van kanker verlaagt", aldus de website van Blue Zones. Een van de vele voordelen van groene thee is dat het niet leidt tot crashes zoals koffie dat kan, maar het zit ook vol antioxidanten.

Als je gevoelig bent voor zelfs kleine hoeveelheden cafeïne, zweet dan niet. Drink in plaats daarvan kruidenthee zoals kamille of munt voor het slapengaan (of later op de dag).

3. Ze drinken rode wijn na 17.00 uur en met mate.

Je zult er misschien versteld van staan dat deze op de lijst staat, en Buettner geeft grif toe dat er controverse bestaat over het feit dat alcohol op enigerlei wijze gunstig is voor de gezondheid, laat staan voor de slaap. "Ik ken de recente onderzoeken naar alcohol die aantonen dat het de kans op borstkanker bij vrouwen vergroot , of dat het kan leiden tot vallen, auto-ongelukken en andere dodelijke gebeurtenissen", zegt hij. "Maar ik kan je vertellen dat ze in alle vijf de Blue Zones elke dag een klein beetje drinken en dat draagt bij aan hun kwaliteit van leven", zegt hij. " Als je een klein beetje rode wijn drinkt bij een plantaardige maaltijd , zal dat aan het eind van de dag de opname van flavonoïden of antioxidanten ongeveer verviervoudigen en de cortisolspiegel verlagen", vertelde hij eerder ook aan Well+Good . We zullen dit ook voorbehoud maken door op te merken dat neurowetenschapper Kristen Willeumier , PhD aan Well+Good vertelde dat "alcohol in eerste instantie verdovend is, maar als het eenmaal is gemetaboliseerd, kan het later in de nacht leiden tot een verstoorde, slechte slaapkwaliteit."

4. Mensen in de Blue Zones eten niet vaak vlak voor het slapengaan.

In Okinawa, Japan, zorgen ze ervoor dat er voldoende tijd is tussen hun laatste maaltijd van de dag en wanneer ze 's avonds naar bed gaan – de meesten maken van het avondeten de kleinste maaltijd van de dag en ze eten het in de vroege avond. “Voedsel zorgt ervoor dat ons lichaam insuline aanmaakt, wat in tegenspraak is met het slaaphormoon van het lichaam, melatonine. Te veel of te dicht bij bed eten kan de melatonineproductie van je lichaam verminderen en het moeilijker maken om in slaap te vallen,” vertelde Whitney English Tabaie , RDN, eerder aan Well+Good .

5. Ze eten brood gemaakt van volkoren granen.

Gebleekt wit meel hoort niet thuis op de menukaart in de Blue Zones , maar dat betekent niet dat al het brood verboden is. Mensen in deze regio's eten vaak brood gemaakt met volle granen zoals rogge en gerst, die voedingsstoffen en mineralen zoals tryptofaan en magnesium bevatten; de eerste helpt de serotoninespiegel te verhogen , wat een voorloper is van de melatonineproductie , en de laatste helpt bij ontspanning en een goede nachtrust .

Oh Hallo! Je ziet eruit als iemand die dol is op gratis workouts, kortingen voor cult-favoriete wellnessmerken en exclusieve Well+Good-content. Meld u aan voor Well+ , onze online community van wellness-insiders, en ontgrendel uw beloningen direct.

Vul email adres in

Jeroen Bouwer

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: